De geheimen van een goed persbericht

Netwerken: u kunt pas vermenigvuldigen als u durft te delen!


Gratis publiciteit

Om je bedrijf of website onder de aandacht van de media te brengen kun je persberichten sturen naar tijdschriften, kranten of andere websites.

De tekstschrijver van het tijdschrift of de website kan je persbericht dan gebruiken voor een artikel en je zo gratis publiciteit opleveren. Maar wat zijn nu de geheimen van een goed persbericht?

De 5 W’s

Er zijn algemene regels waaraan je je bij het schrijven van een persbericht hoort te houden.

Zo typ je aan het begin van het bericht altijd PERSBERICHT, zodat het voor de ontvanger duidelijk is dat het om een persbericht gaat. In de inleiding geef je een korte samenvatting van het nieuws dat je behandelt in het bericht, de details volgen later. Geef in deze inleiding een antwoord op de 5 W’s: Wie, Wat, Waar, Waarom en Wanneer?

Noot voor de redactie

Aan het einde van het bericht kun je in een zogenaamde ‘noot voor de redactie’ contactgegevens en eventuele links vermelden die de redactie kan vermelden in het bericht.

In het geval van een persbericht voor websites verzoek je de redactie in de noot vriendelijk een link naar je website in het artikel te plaatsen. Op deze manier weten uiteindelijke lezers de weg naar je website te vinden, anders heb je nog niets aan de gratis publiciteit. Natuurlijk kun je ook tijdschriften en kranten vragen om je website of contactgegevens te vermelden. Zorg altijd dat de noot voor de redactie duidelijk te onderscheiden is van het bericht zelf. Geef duidelijke contactgegevens en de naam van een contactpersoon, zodat ook de redactie je weet te vinden als ze meer informatie wil.

Breng echt nieuws

Probeer een persbericht op te laten vallen door een originele invalshoek te gebruiken, en echt iets nieuws te vertellen.

Een kort bericht waarin je enkel je nieuwe bedrijf introduceert zal weinig mensen echt interesseren. Zoek daarom naar interessante zaken op het gebied van de branche waarin je werkt, of een opvallende aanleiding voor het starten van je bedrijf. Een bericht over de dierenwinkel die je opent wordt een stuk interessanter wanneer je de misstanden in de dierenwinkelbranche erin aantoont, en deze als reden geeft waarom jij het helemaal anders gaat doen. Dit maakt dat het bericht daadwerkelijk nieuws bevat en niet enkel reclame voor je bedrijf.

Schrijf bondig en actief

Maak een persbericht nooit langer dan één A4tje, houd het bericht bondig en overzichtelijk.

Schrijf zakelijk maar probeer niet te vervallen in wollig, te statig taalgebruik. Schrijf actief en pas op met werkwoorden als ‘worden’ en ‘zullen’, deze maken zinnen vaak onnodig langer en onduidelijk. Dus in plaats van ‘Op 6 mei zal De Dolle Dierenwinkel geopend worden’ schrijf je: ‘Op zes mei opent De Dolle Dierenwinkel.’

Controleer en verspreid

Controleer je persbericht voor je het verspreidt goed op spelling en grammatica. Laat ook anderen het nog een keer lezen.

Stuur het persbericht niet zomaar overal heen maar denk na over de doelgroep die je wilt bereiken en welke media je hier het beste voor kunt benaderen. Verspreidt eventueel verschillende persberichten, met ieder een eigen invalshoek en toon die aansluiten bij het tijdschrift of de website waar je het bericht aan stuurt.

Blijf je het proberen maar worden de persberichten die je verspreidt maar niet geplaatst? Schakel de hulp in van een professional!

Bron: Dirkjan Vis
onlinetekstschrijvers.nl

Actief netwerken doet u o.a. door kennis te delen!

Comments are closed.