Innoveren, iedereen kan het!

Netwerken: u kunt pas vermenigvuldigen als u durft te delen!


Innoveren van klant tot concept

Iedereen is het er over eens; innovatie is de sleutel tot de toekomst.

Innovatie is de sleutel tot succes!

Innovatie is de sleutel tot succes!

Hieraan twijfelen staat bijna gelijk aan ketterij! Maar de volgende stap: gaan innoveren, is zelden op ons van toepassing. Innoveren – zo denken velen – is iets voor grote organisaties met massale budgetten of iets voor die enkelingen met uitzonderlijk creatieve gaven.

Niets is echter minder waar

Innoveren is immers niet noodzakelijk een activiteit of een project, maar meestal een attitude.
Een zienswijze die je toelaat om de dingen vanuit een ander perspectief te bekijken en de realiteit naar je hand te zetten.

Het goede nieuws? Met of zonder budget, groot of klein. Iedereen kan het! Ook u!

Met kleine verbeteringen de concurrentie voorbij

Nu denken we bij innovatie steeds aan grootschalige technologische zaken.
En ook dat is belangrijk. Maar innovatie gaat verder, veel verder. De grote technologische zaken zijn meestal slechts het topje van de ijsberg. De echt belangrijke innovaties zijn meestal kleine eenvoudige zaken die vaak een enorme impact hebben op de performance van een organisatie.

Sommigen onder ons beschikken over die uitzonderlijke eigenschap om plots “het licht” te zien en met een geweldig idee op de proppen te komen. Anderen moeten er meer inspanningen voor leveren. Maar we kunnen het allemaal.

Wil je een eenvoudige manier om te innoveren?

Probeer dit dan eens. Het is een werkwijze in vier stappen:

  1. Verlos je zelf van alle veronderstellingen over hoe je moet werken en wat je moet aanbieden.
    Stel je voor dat je helemaal opnieuw moet beginnen en moet ontdekken hoe je succesvol kan zijn. Stel je voor dat je job of je organisatie nog niet bestaat en dat je ze opnieuw moet uitvinden. (Rustig maar, straks mag je je al hetgeen er al bestaat weer herinneren, maar nu even niet).
  2. Spreek met je klanten en vraag hen hoe de ideale organisatie er volgens hen eruit zou moeten zien en wat u zou moeten aanbieden als u opnieuw zou moeten beginnen.
  3. Noteer de antwoorden en vat de beste zaken er uit samen.
  4. Bouw een concept rond deze dingen en werk het uit.

Klinkt dit te eenvoudig?

Wel, het is zo eenvoudig! Echt waar!
Jaar na jaar zie ik om mij heen meer van hetzelfde. Zelden zie ik iets echt nieuws en aantrekkelijks. Meer en meer leveren we allemaal hetzelfde, kopiëren we “succesformules” van anderen en herhalen we dezelfde fouten. We leveren dezelfde service (en bieden dit aan als een unieke meerwaarde) we leveren dezelfde producten (iets anders verpakt) en gebruiken dezelfde documenten (vergelijk eens tien offertes, tien facturen, tien brochures… van tien verschillende bedrijven). Je moet wel heel erg je best doen om nog iets van een verschil te ontdekken!

En dan gaan we klagen dat we concurrentie hebben

We zweten en wroeten om vooruit te komen en zeggen dat het een “gevecht” om de klant is.
Niet echt verwonderlijk!
Al jaar en dag probeer ik partners te overtuigen dat innoveren een eenvoudige oefening is.

Soms lukt het, doch vaker blijft het bij enkele spectaculaire weken al snel gevolgd door een terugkeer naar oude routines.

En dat is jammer, want zo laten we allemaal belangrijke kansen liggen.

Bron: Peter Stinckens
Peter Stinckens

Actief netwerken doet u o.a. door kennis te delen!

Comments are closed.